Ještě lepší jaro? Se slevou 15% na jednorázový nákup PURES. Stačí použít kód LEPSIJARO

Blog 👀

CBD a meditace

15. ledna 2022

autor: Filip Linhart

foto: Adobe Stock

Mějte se lépe. Meditujte. Není důležité, kdy a kde začnete, ale jak skončíte. Proč je meditování hlubšího charakteru než spánek?

cbd a meditace, meditace, jak meditovat, proč meditovat, kdy meditovat, kde meditovat

15. ledna 2022

autor: Filip Linhart

foto: Adobe Stock

Seznamte se, CBD a meditace


Na úvod

Užíváním CBD a otevřením tohoto článku jste udělali první dva kroky k tomu, abyste se cítili lépe. Nesmíte však zapomenout – není důležité, kdy a kde začnete, ale jak skončíte. Až se vám začne dařit déle setrvávat ve vlastní mysli, budete také objevovat, že vaše vlastní přirozenost je čistá. Naleznete v sobě opět zakrnělou lásku, pocity štěstí, soucitu a klidu, které jsou v každém z nás, jenom jsme na to v dnešním uspěchaném světě dokázali zapomenout. Meditace a CBD vám k tomu pomohou.

Většina z nás bývá k meditování jakožto způsobu uvolnění skeptická. Česká mentalita a společnost nás vedou raději obvyklými cestami a zažitými metodami. Alternativní postupy nám často přijdou groteskní a mnohdy je házíme za hlavu jen proto, že se bojíme reakce našeho okolí nebo jsou nám prostě jen cizí. Meditace je ale intimní, neviditelná a nám vlastní metoda ke snížení stresu a napětí.

My se budeme věnovat meditaci všímavosti (Mindfulness meditation). Je to „moderní” způsob tisíce let staré metody meditace. Skvělé na ní je, že nemusíte být žádného vyznání, abyste mohli tuto metodu svobodně praktikovat. Dalo by se říct, že je to meditace pro ateisty ?.

Kde vznikla meditace?


Historie meditace sahá až do starověku. V indických spisech byla nalezena zmínka o meditaci zvané „tantra“ a praktikách, které se datují až 5000 let př. n. l. Vědci naznačují, že meditaci a mnoho různých stavů vědomí mohly objevit primitivní lovecké a sběratelské společnosti – jednotlivci se k těmto metodám propracovali, zatímco hleděli do plamenů svých ohňů. Historie meditace se vyvíjela tisíce let a stala se praxí, kterou lidé denně používají. Odpověď na otázku „kde vznikla meditace” tak není zcela jednoznačná.


Jedním z největších historických kanálů meditace je buddhismus. Již od roku 500 př. n. l. se Buddhovo učení stalo populární na asijském kontinentu. Podle historie brzy i jiné země a kultury přijaly mnoho různých forem meditace a vytvořily si vlastní speciální způsoby jejího praktikování. Mezi nejpopulárnější formy dnes patří buddhistická a hinduistická meditace velikonočního stylu.


Poté, co meditace zasáhla Východ, trvalo tisíce let, než se rozšířila do západních společností. Teprve v polovině 20. století si na Západě konečně začala získávat popularitu. V 60. a 70. letech mnoho výzkumníků a profesorů začalo objevovat množství výhod, které meditace mohla nabídnout, když její účinky začali testovat.

Jak funguje meditace a proč meditovat

Prakticky si meditací navozujeme hypometabolický stav, kdy dochází k poklesu dýchání a dalších tělesných činností, stejně jako je tomu u spánku. Obě tyto aktivity snižují stres, uvolňují napětí, avšak odpočinek, který poskytuje meditace, je mnohem hlubšího charakteru, uvolňuje zakořeněné mentální dojmy, vzpomínky a psychologické otisky.

Kombinace CBD a meditace může blahodárně spolupůsobit, a dokonce znásobit pozitivní, kýžený efekt. Existují desítky různých druhů meditace. Súfijská meditace, bdělá pozornost, meditace na spánek, meditace s kameny, meditace všímavosti atd. Různé druhy meditace jsou více či méně efektivní, některé bychom dokonce mohli považovat za zbytečné. 

Meditace a CBD vám dokonce mohou pomoci při odvykání závislosti na nikotinu, alkoholu a drogách. Mohou také snížit krevní tlak a výrazně zmírnit příznaky menopauzy a premenstruačního syndromu. Meditace zároveň pomáhá snižovat srdeční frekvenci a krevní tlak tím, že zklidňuje dýchání, tím pádem se snižuje množství potřebného kyslíku v těle. Meditace a CBD zklidňují myšlenkové procesy a umožňují mysli a svalům relaxovat.


Co přináší meditace?

Pojďme si stručně shrnout vědecky ověřené a související benefity meditování. Pokud máte chuť se do tématu ponořit hlouběji, u každého z benefitů naleznete odkaz na konkrétní studie.


Hlavní účinky meditace

1.    Meditace redukuje stres (studie)
2.    Meditace snižuje úzkost (studie)
3.    Meditace podporuje emoční zdraví (studie)
4.    Meditace posiluje sebevědomí (studie 1, studie 2, studie 3)
5.    Meditace zvyšuje pozornost a koncentraci (studie)
6.    Meditace zlepšuje spánek (studie, CBD studie)


Související benefity meditace

1.    Může snižovat úbytek paměti vlivem stáří (studie)
2.    Může generovat laskavost (studie)
3.    Může pomoci v boji se závislostmi (studie, CBD studie)
4.    Pomáhá kontrolovat chronickou bolest (studie)
5.    Může snížit krevní tlak (studie)

 

Je meditace nebezpečná? 

O potenciálním nebezpečí meditace se vedou spory mezi skeptiky a dogmatiky už desítky let. Případů, kdy meditace člověku uškodila, je jen velmi málo. Většinou je to způsobeno kombinací s antidepresivy. Na základě mé osobní zkušenosti s touto kombinaci nevnímám žádný problém. Pokud však také užíváte léky, které ovlivňují váš psychický stav, a nejste si jistí, poraďte se se svým lékařem. Na téma „Je meditace nebezpečná?” v roce 2017 dokonce vznikla rozsáhlá studie, můžete si ji přečíst zde

Jak meditovat

Odpověď na otázku „jak meditovat” je snadnější, než si myslíte. Začněte zvolna, 10–15 minut denně po dobu jednoho měsíce. Poté budete schopni sami pochopit, jaký na vás má meditace vliv. Ptáte se, jestli meditace s hudbou nebo bez? Je to zcela na vás. Pokud zvolíte Tibetské misky nebo hudbu která vás uklidňuje, hlavně abyste se cítili dobře. Jak jsem již zmínil na začátku, jako první se vydáme cestou meditace všímavosti, ke které nepotřebujete žádné znalosti a zkušenosti. Vyzkoušíme metodu, která funguje, zaměřenou na zklidnění a uvolnění těla i mysli, zpomalení myšlenek a zmírnění negativity. Je vhodná také jako meditace před spaním. Zkrátka by se dalo říct, že je to meditace pro začátečníky. Říkejme jí domácí, vedená meditace všímavosti. Její cvičení naleznete v našem dalším článku „Meditace všímavosti”.